Hvad er Site Search, og hvorfor har du brug for det på din hjemmeside?

Når man ser på brugernes forventninger og søgeteknologi, er standarderne for ydeevne og hastighed i høj grad blevet fastlagt af industrien.

Når man ser på brugernes forventninger og søgeteknologi, er standarderne for ydeevne og hastighed i høj grad blevet fastlagt af industrigiganter som Google, YouTube og Amazon. Disse platforme er blevet en integreret del af brugernes onlineoplevelser og sætter barren for, hvor hurtigt og effektivt søgninger skal fungere. Som følge heraf baserer brugerne ofte deres interaktioner på tværs af internettet på de problemfri oplevelser, der leveres af websteder som Google og søgeorienterede platforme som Amazon og YouTube.

Denne afhængighed af store søgeplatforme har fået brugerne til at forvente samme grad af lethed og brugervenlighed, når de bruger individuelle hjemmesider til at søge. Når brugerne besøger en bestemt hjemmeside og starter en søgning på den, har de derfor de samme forventninger til en smidig oplevelse, som de har, når de bruger platforme som YouTube.

Det understreger, hvor vigtigt det er at have et velfungerende website, der er udstyret med en fremragende søgemaskine. Sådanne kvaliteter er afgørende for succesen for enhver virksomhed, der driver en hjemmeside.

Så hvad er site search?

Sidesøgning giver brugerne mulighed for at udforske information, indhold eller produkter på en virksomheds hjemmeside. Dens funktion minder om en personlig detektivs, der gør det muligt for brugerne hurtigt og præcist at finde det, de har brug for. Effektiviteten afhænger af, at søgningen skræddersys til det specifikke website, den betjener. Denne tilpasning gør det lettere at indeksere indhold løbende og sikrer, at informationerne er opdaterede. Desuden forbedrer en sådan tilpasning websøgningens evne til at lede brugerne til relevant information og indhold, som de måske ellers ikke ville have indset, at de havde brug for.

Hvad der er endnu mere bemærkelsesværdigt er, når søgningen på webstedet ikke kun udfører de førnævnte opgaver, men også indsamler brugerdata for at øge engagementet og forfine skabelsen af indhold. Denne datadrevne tilgang muliggør en bedre tilpasning til brugernes præferencer og behov.

Hvorfor er site search nødvendigt for at få succes?

Det er utroligt vigtigt at sikre en enestående brugeroplevelse i dagens digitale landskab. En kritisk fejl, som en virksomhed kan begå, er at have en hjemmeside med værdifuldt indhold og gode produkter, men så forhindre det med en dårligt fungerende hjemmesidesøgning, som skaber utilfredshed hos brugerne. For at undgå denne fejl er det vigtigt at have en højtydende hjemmesidesøgning på hjemmesiden, som tilfører værdi og forbedrer engagementet i stedet for at ødelægge det.

Giv brugerne mulighed for nemt at finde, hvad de har brug for

At have en hjemmesidesøgning, der giver brugerne mulighed for at filtrere resultater, udforske forskellige indholdskategorier og få adgang til anbefalinger for relaterede og populære forespørgsler, øger brugertilfredsheden og brugervenligheden. Denne lette opdagelse fremmer positive og varige interaktioner mellem brugerne og indholdet på websitet. Derfor skal søgning på webstedet ses i samme lys og have samme betydning som æstetik og funktionalitet for at sikre en omfattende brugervenlig oplevelse (UX).

Reducer afvisningsprocenten

Når det gælder afvisningsprocenten på et website, viser forskning, at en utilfredsstillende søgeoplevelse motiverer op til 62 % af de besøgende på et website til at forlade det og gå til konkurrenternes websites i stedet. Det gør det vigtigt for enhver virksomhed at undgå sådanne negative resultater. Det gør det endnu mere tydeligt, at hvis man tilbyder positive søgeoplevelser på en hjemmeside, får den en bedre position og bliver et mere pålideligt sted, som brugerne kan føle sig trygge ved at bruge.

Høje konverteringsrater

En anden fordel ved at have en fremragende søgefunktion på dit website er den øgede konverteringsrate blandt brugerne. En problemfri navigationsoplevelse hen imod de ønskede resultater under den første søgning har stor indflydelse på salg og engagement. Bemærkelsesværdigt nok viser forskning fra Forrester, at op til 43% af brugerne straks søger mod søgefeltet, når de kommer ind på et websted.

At indarbejde en kundecentreret tilgang til hjemmesidesøgning giver efterfølgende fordele for virksomhedens resultater. En optimeret hjemmesideløsning giver virksomheder mulighed for at sammensætte søgbart og fremtrædende indhold, samtidig med at brugerne får relevante anbefalinger. I betragtning af dens vigtige rolle i et websites daglige drift kræver websøgning omhyggelig opmærksomhed i stedet for at blive skubbet til side som en eftertanke.

Sådan øger site search virksomhedens succes

Så hvordan kan det hjælpe din virksomhed at fokusere på, hvad brugerne vil have? At bruge stærke søgefunktioner kan gøre din virksomhed mere succesfuld på flere måder:

Hjælp folk med at forstå, hvad du tilbyder:

Når besøgende udforsker din hjemmeside og lærer om dine produkter, tjenester og dit indhold, bliver de mere informerede. Denne information kan så bruges til at gøre ting, især hvis det er det, den besøgende leder efter. En nyttig hjemmesidesøgning gør det nemt at finde ting. Og når tingene er lette at finde, forbliver folk interesserede.

Undersøg og udnyt værdifulde data

Når nogen slår noget op på din hjemmeside, skaber de vigtige oplysninger om, hvad de vil have. Disse brugere fortæller dig med deres egne ord, hvad de er interesserede i. Ved at bruge værktøjer til at analysere, hvordan folk søger på dit websted, kan du træffe smarte beslutninger som f.eks:

Gør dine resultater bedre: Det sparer tid for brugerne at sortere tingene og sætte det, der betyder noget, først. Når du ser mønstre, og hvad du ønsker at gøre med din virksomhed, kan du med en robust hjemmesidesøgning justere, hvad der er vigtigst, på samme måde som Netflix giver sine brugere anbefalinger baseret på, hvad de bedst kunne lide og så mest, når de brugte deres tjeneste. På den måde dukker de bedste resultater op øverst for brugerne.

Find ud af, hvad du mangler: Folk leder måske efter ting, som du ikke har tænkt på at skrive om eller skabe endnu, det kaldes nogle gange for videnshuller (steder, hvor der mangler nødvendige og søgbare oplysninger). Ved at finde ud af, hvad du mangler, får du mulighed for at skabe indhold, som brugerne desperat søger efter, hvilket forbedrer tilfredsheden og engagementet på samme tid.

Lær dine brugere at kende: Ved hjælp af analyser, der stammer fra brugernes søgeinteraktioner på dit website, kan du nemt segmentere dit marked baseret på demografi, placering, præferencer og meget mere. Disse oplysninger hjælper med at besvare vigtige spørgsmål: Hvem er interesseret i hvad? Hvor befinder dine kunder sig? Hvilket indhold eller hvilke produkter er mest populære, og på hvilket tidspunkt af året topper de i popularitet? Ved at udnytte søgeværktøjer kan du effektivt opdele og erobre dit marked.

Optimer SEO

Hvis du har en søgefunktion, der ordner dit indhold på en forståelig måde, bliver det ikke kun nemmere for søgemaskiner som Google at vurdere og rangordne dit website, men det hjælper også Google med at finde frem til dine vigtigste emner, værdier og produkter. Hvilket igen gør det nemmere for brugerne at finde dit websted, når de bruger søgeord, der er relateret til det, du tilbyder. Det betyder alt sammen, at Google er mere tilbøjelig til at vise din hjemmeside til de rigtige mennesker, hvilket gør det lettere for dig at tiltrække besøgende.

Desuden er det værd at bemærke, at hvis dine besøgende ofte bruger søgefunktionen til at slå et bestemt ord eller en bestemt sætning op, er der en god chance for, at de også bruger Google til at søge efter det samme søgeord. Når du identificerer hyppigt søgte termer på dit website, får du insights om brugernes intentioner bag disse søgeord, så du kan formulere strategier, der imødekommer disse specifikke behov. En effektiv søgefunktion på hjemmesiden bidrager til en forbedret samlet brugeroplevelse på din hjemmeside.

En hjemmesidesøgning, der vokser med din virksomhed

Når en virksomhed vokser, vokser dens lager af data og hjemmesideindhold naturligvis også. Denne ophobning betyder en øget mængde materiale, der skal håndteres, og en større opgave for brugerne at gennemskue, når de søger efter specifikke resultater eller produkter. Det kan virke kontraintuitivt, men når et website udvides ved at tilføje nyt indhold hver dag eller introducere nye produktlinjer, kan det faktisk gøre det sværere for brugerne at navigere og finde det, de leder efter, hvilket har en negativ indvirkning på brugeroplevelsen (UX).

Men hvis et website har en rigtig god og velfungerende søgefunktion, behøver det ikke at være et problem. Søgefunktionen kan på en smart måde arrangere og holde indholdet opdateret, så det stadig er nemt for brugerne at finde det, de leder efter. Den kan endda foreslå andet relateret indhold for at hjælpe brugerne med at fortsætte deres rejse gennem websitet. På den måde kan brugerne nemt finde, hvad de har brug for, og hele oplevelsen forbliver glat og problemfri.

Hvilke virksomheder har brug for Site Search?

Mange er måske ikke klar over betydningen, men tilstedeværelsen af en effektiv søgefunktion på tværs af de forskellige værktøjer, vi bruger i dag, forbedrer vores dagligdag betydeligt. Tænk på Apple Music: Deres søgefunktion giver brugerne mulighed for at finde sange baseret på tekster, når de er usikre på kunstneren eller titlen. Denne funktion øger ikke kun salget og tilfredsheden, men skaber også større engagement blandt brugerne. Det er utvivlsomt en strategisk fordel, der passer godt til Apple Musics forretningsmål.

På samme måde kan man ikke undervurdere betydningen af en dygtig hjemmesidesøgning. Den har potentiale til problemfrit at forbedre brugervenligheden på ethvert website eller enhver teknologisk platform. En positiv søgeoplevelse bidrager til øget fastholdelse af besøgende, en stigning i antallet af abonnementer, et styrket brandimage og en reduktion af brugernes klager.

Hvorfor er Raffle Search et godt valg?

Raffle udkonkurrerer traditionel søgning med 2,5 gange ud af boksen.

I modsætning til traditionel, også kaldet broken search, der tæller ord og fungerer som en ordbog, læser Raffle hele teksten som et menneske. En ordbog giver dig ord og synonymer, mens hele teksten giver dig kontekst og hensigt. Derfor vil Raffle guide dig til den rigtige destination, uanset hvilke ord du bruger til at spørge om det samme.

Find ud af, hvordan Raffle kan opgradere din hjemmesidesøgning

Brancheledere som PostNord, COOP, Visma, Telmore og E.On stoler på Raffle som deres go-to website-søgemaskine. Med AI-drevet søgning, robuste analyser, topsikkerhed og brugervenligt design tilbyder Raffle en løsning, der er klar til brug, og som besøgende og udviklere elsker. Denne AI-drevne søge- og chatplatform øger søgning og opdagelse for virksomheder, medarbejdere og kunder og giver øjeblikkelig adgang til virksomhedens viden. Optimering af søgning med AI, problemfri integration med indholdscrawling, UI-widgets og API'er samt brugbar bruger insights, Raffle transformerer, hvordan virksomheder engagerer sig i information.

Læs mere om, hvordan Raffle kan hjælpe virksomheder med at få succes, ved at klikke her.

Hvad er Site Search, og hvorfor har du brug for det på din hjemmeside?

Så hvad er site search?

Hvorfor er site search nødvendigt for at få succes?

Giv brugerne mulighed for nemt at finde, hvad de har brug for

Reducer afvisningsprocenten

Høje konverteringsrater

Sådan øger site search virksomhedens succes

Hjælp folk med at forstå, hvad du tilbyder:

Undersøg og udnyt værdifulde data

Optimer SEO

En hjemmesidesøgning, der vokser med din virksomhed

Hvilke virksomheder har brug for Site Search?

Hvorfor er Raffle Search et godt valg?

Raffle udkonkurrerer traditionel søgning med 2,5 gange ud af boksen.

Find ud af, hvordan Raffle kan opgradere din hjemmesidesøgning