Chatbot vs Conversational AI: Hvad er de 5 forskelle?

Hint: Svarene følger af ordlyden af de to begreber

De to begreber "chatbot" og "conversational AI" bruges ofte i flæng, men den enhed, som hvert begreb henviser til, ligner, men er ikke identisk med den anden enhed. I dette blogindlæg forklarer Raffle 5 forskelle mellem chatbot og conversational AI.

1. Bredden af definitionen

Udtrykket "chatbot" er snævert og henviser til en type computerprogram, der simulerer menneskelige samtaler på en meget struktureret måde; som ordlyden antyder, er en "chatbot" mere en bot end noget, der er tæt på ægte kunstig intelligens (AI). Udtrykket "conversational AI" er bredt og henviser til AI-drevet kommunikationsteknologi, såsom chatbots og digitale/virtuelle assistenter, og de enheder, der falder ind under dets referenceområde, kan variere meget i deres grad af nærhed til ægte AI. Generelt gælder det, at jo tættere en samtale-AI er på ægte AI, jo bedre er den til at virke menneskelig over for rigtige mennesker, når den svarer på brugerforespørgsler - ja, selv når den svarer på forespørgsler om emner, som den mangler (trænings)data om.

2. Stivhed i reaktionen

Chatbots er robotter, der ikke kan tænke ud af boksen. En chatbot fungerer strengt inden for sine programmerede regler, opdager spørgsmål, der kan besvares, baseret på nøgleord og leverer tilgængelige svar baseret på forudskrevne scripts. I modsætning hertil kan nutidens samtale-AI, i det mindste de typer, der ikke blot er chatbots, besvare spørgsmål fleksibelt som et menneske. En sådan avanceret AI-chat kan give uddybende og organiske svar, der adresserer flere variationer af den samme forespørgsel - takket være teknologier og/eller metoder som deep learning, store sprogmodeller (LLM'er), naturlig sprogbehandling (NLP) og naturlig sprogforståelse (NLU). Strengt taget (se argumentet om det "kinesiske rum") kan nutidens samtale-AI ikke tænke lige så meget ud af boksen, men de giver indtryk af at kunne gøre det meget bedre end deres chatbot-brødre.

3. Kompleksitet i behandlingen

En chatbot fungerer strengt inden for rammerne af sin programmering og forudindstillede sproglige data; det er topstyret AI med intensiv mikromanagement fra menneskelige mestre. Som sådan er dens evne til at behandle samtaler grundlæggende, og dens tekstuelle output er stærkt afhængig af de menneskelige mestres egen tankekompleksitet. Det begrænser chatbots' evne til at håndtere komplekse brugerforespørgsler, tekstvariationer og sproglige tvetydigheder uden menneskelig indblanding. Med samtale-AI efterligner de mere avancerede typer imidlertid menneskelig intelligens på overbevisende vis: De er bottom-up-AI med mindre mikrostyring fra menneskelige mestre. Derfor er deres evne til at behandle samtaler banebrydende, og deres tekstuelle output er meget mindre afhængigt af de menneskelige mestres egen tankekompleksitet. De menneskelige mestre kontrollerer kun de mindste detaljer på det grundlæggende niveau: f.eks. hvilke træningsdatasæt, der skal bruges på LLM'en, som er kernen i den dialogiske AI.

Conversational AI er derfor tættere på ægte AI end traditionelle chatbots, fordi den ser ud til at have den menneskelige hjernekompleksitet til at forstå naturligt sprog og fortolke brugerens hensigt og sproglige kontekst nøjagtigt for at generere relevante svar på brugerens spørgsmål.

4. Livlig viden

Chatbots har en stagnerende pulje af viden, mens (de mere avancerede typer af) conversational AI har en flydende flod af viden. Denne forskel kan også spores tilbage til top-down-konstruktionen af chatbots og den kontrasterende bottom-up-konstruktion af samtalebaseret AI. Chatbots er som folk, der blev færdige med universitetet, fordi deres forældre bad dem om det, og derefter holdt op med at søge ny viden; samtale-AI er som villige universitetsuddannede, der aldrig hviler på laurbærrene, men hele tiden lærer nye ting for at blive stadig mere produktive medlemmer af samfundet. Specifikt fodres samtale-AI regelmæssigt af deres menneskelige mestre med store mængder træningsdata for at blive stadig bedre til at genkende mønstre og fortolke mening, så de bedre kan matche brugernes søgeintentioner ved at svare med naturlige og kontekstuelle svar (eller søgeresultater).

Ligesom generativ AI, en bredere kategori af AI, lærer conversational AI i bund og grund konstant af nye datainput for at komme med gradvist bedre forudsigelser (dvs. bedre dataoutput) i henhold til den registrerede brugers hensigt og præferencer.

5. Grad af personalisering

Det største potentielle turnoff for enhver menneskelig modtager af en besked er, om beskeden er robotagtig eller ej. Dette er et kendt problem med chatbots: deres standardiserede svar på spørgsmål har stort set ingen personalisering for den menneskelige bruger bag hvert spørgsmål. Chatbots er basale, så hvis kundeoplevelsen (CX) ikke er en prioritet, er de økonomiske løsninger, som virksomheder kan bruge til at håndtere enkle og gentagne kundeforespørgsler. Men hvis CX er en prioritet, er avancerede typer af samtale-AI bedre løsninger til at besvare enhver kundehenvendelse - fra enkle forespørgsler til sofistikerede spørgsmål - på en måde, der forener maskineffektivitet med menneskelig sjæl. En sådan løsning er Raffle Chat, en AI-chat, der drives af en søgeoptimeringsmotor.

Raffle Chat behandler menneskelige tekstinput for at generere menneskelignende tekstoutput (med links til tilsvarende datakilder) til relevante svar på alle typer spørgsmål og giver dermed dine kunder og medarbejdere mulighed for at betjene sig selv som aldrig før. AI-oplevelsen er designet til at være indsigtsfuld og hjertelig, så den passer til stemningen i seriøse søgninger efter præcise svar, og hvis/når det er passende, kan Raffle AI konfigureres til at have et mere personligt præg på sine svar.

At hjælpe dine kunder eller medarbejdere med at finde de svar, de søger, uanset hvordan de formulerer deres spørgsmål, mens din forretningsdrift kan fortsætte med minimale forstyrrelser, og dine kundesupportmedarbejdere kan fokusere på mere produktive opgaver? Disse uvurderlige fordele bliver dine til beskedne priser.

‍Lærmere om Raffle Chat og hvordan AI-software til samtaler kan muliggøre menneskelignende videnssøgning for dine kunder og dermed muliggøre automatisering af selvbetjening, der forbedrer din kundesupportfunktion. Book en demo af Raffle Chat nu for at se vores AI-chat i aktion og udforske vores kundesucceshistorier.

Chatbot vs Conversational AI: Hvad er de 5 forskelle?

Hint: Svarene følger af ordlyden af de to begreber

1. Bredden af definitionen